Společnost
Cortina Innovation,s.r.o. (dále jen
“Společnost“) již od svého vzniku dbá na svoji dobrou pověst, a proto
klade důraz na čestné, zákonné, etické a transparentní jednání jak uvnitř
společnosti, tak i vůči klientům, dodavatelům a jiným třetím osobám zároveň.
„Společnost“ netoleruje protiprávní jednání a snaží se vždy činit vše pro to,
aby byla možnost protiprávního jednání ze strany jejích zaměstnanců,
spolupracovníků, statutárních orgánů a jiných osob eliminována.
Doposud tak činila zejména
prostřednictvím ustanovení § 251 zák.č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění
pozdějších předpisů, v rámci pracovně-právních vztahů, resp. skrze
vnitropodnikovou firemní kulturu a společenskou zodpovědnost.
Nově „Společnost“ zavádí tento vnitřní
oznamovací systém, který umožní lépe oznamovat možné protiprávní jednání a
chránit oznamovatele před odvetnými opatřeními (whistleblowing), čímž přispěje
k dalšímu formování firemní kultury ve společnosti a rozvoji profesionálního a
etického podnikání v České republice i zahraničí. Prioritou je vytvoření
takového systému a firemního prostředí, které umožní osobám oznámit podezření
na trestný čin, přestupek či jiné škodlivé jednání bez obav z postihu a
s jistotou, že jejich podnět bude řádně prošetřen a v případě
pochybení budou přijata příslušná opatření ke zjednání nápravy.
1.1. Zákon
č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů (dále jen „zákon o ochraně
oznamovatelů“) upravuje oznámení, které lze oznamovat prostřednictvím vnitřního
oznamovacího systému, resp. podle ustanovení § 2 zákona o ochraně oznamovatelů.
1.2. Jedná
se o možné protiprávní jednání, k němuž došlo nebo má dojít u osoby, pro niž
oznamovatel, byť zprostředkovaně, vykonával nebo vykonává práci nebo jinou
obdobnou činnost, nebo u osoby, se kterou oznamovatel byl nebo je v kontaktu v
souvislosti s výkonem práce nebo jiné obdobné činnosti a které:
a) má
znaky trestného činu,
b)
porušuje zákon o ochraně oznamovatelů, nebo
c)
porušuje jiný právní předpis nebo předpis Evropské unie v oblasti:
1.
finančních služeb, povinného auditu a jiných ověřovacích služeb, finančních
produktů a finančních trhů,
2.
daně z příjmů právnických osob,
3.
předcházení legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu,
4.
ochrany spotřebitele,
5.
souladu s požadavky na výrobky včetně jejich bezpečnosti,
6.
bezpečnosti dopravy, přepravy a provozu na pozemních komunikacích,
7.
ochrany životního prostředí,
8.
bezpečnosti potravin a krmiv a ochrany zvířat a jejich zdraví,
9.
radiační ochrany a jaderné bezpečnosti,
10.
hospodářské soutěže, veřejných dražeb a zadávání veřejných zakázek,
11.
ochrany vnitřního pořádku a bezpečnosti, života a zdraví,
12.
ochrany osobních údajů, soukromí a bezpečnosti sítí elektronických komunikací a
informačních systémů,
13.
ochrany finančních zájmů Evropské unie, nebo
14.
fungování vnitřního trhu včetně ochrany hospodářské soutěže a státní podpory
podle práva Evropské unie.
1.3. V
případě, že se nejedná o oznámení jednání mající znaky trestného činu, musí
oznamované jednání porušovat předpisy spadající do oblastí vymezených výše pod
č. 1 až 14.
1.4. Prací
nebo jinou obdobnou činností, jak je uvedeno v ustanovení § 2 odst. 3
a 4 zákona o ochraně oznamovatelů, se rozumí:
a) závislá práce vykonávaná v základním pracovněprávním
vztahu,
b) služba,
c) samostatná
výdělečná činnost,
d) výkon práv
spojených s účastí v právnické osobě,
e) výkon
funkce člena orgánu právnické osoby,
f) plnění úkolu v rámci činnosti právnické osoby, v
jejím zájmu, jejím jménem nebo na její účet,
g) správa
svěřeneckého fondu,
h)
dobrovolnická činnost,
i) odborná
praxe nebo stáž,
j) výkon práv a povinností vyplývajících ze smlouvy,
jejímž předmětem je poskytování dodávek, služeb, stavebních prací nebo jiného
obdobného plnění
1.5. Prací nebo jinou obdobnou činností se pro účely tohoto zákona rozumí i ucházení se o práci nebo jinou obdobnou činnost.
2.1. Oznámení
lze podat prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému „Společnosti“,
Ministerstvu spravedlnosti ČR nebo uveřejnit za podmínek uvedených v ustanovení
§ 7 odst. 1 písm. c) zákona o ochraně oznamovatelů.
2.2. Příslušná osoba (dále jen „Příslušná osoba“) je osoba, která je určena „Společností“ k přijímání a posuzování důvodnosti oznámení o možném protiprávním jednání, která navrhuje (v případně důvodnosti oznámení) opatření k nápravě nebo předejití protiprávního stavu.
První příslušnou osobou byl jmenován/a: Aleš Haučner, jednatel společnosti. Ten při výkonu své činnosti postupuje nestranně a je vázán mlčenlivostí.
2.3. Oznámení
je možné podat příslušné osobě, to jest panu Aleši Haučnerovi:
a) Písemně doručením v obálce označené „VNITŘNÍ OZNAMOVACÍ SYSTÉM“, na které je uvedeno „Neotevírat, důvěrné“ na adresu:
jméno: Aleš Haučner
firma: Cortina Innovation, s.r.o.
adresa: Chudenická 30, Praha 10 Hostivař
b) Elektronicky na e-mailovou adresu: cortina@post.cz
c) Telefonicky na telefon příslušné osoby tel.č.: 777248097, která se posléze s oznamovatelem osobně sejde.
2.4. Společnost
je oprávněna měnit Příslušnou osobu ve formě dodatku k tomuto dokumentu.
3.1. Prostřednictvím
vnitřního oznamovacího systému lze oznámení podat ústně nebo písemně (viz odst.
2.1 až 2.3). Požádá-li o to oznamovatel, je Příslušná osoba povinna oznámení
přijmout osobně v přiměřené lhůtě, nejdéle však do 14 dnů ode dne, kdy o to
oznamovatel požádal.
3.2. O přijetí oznámení podle
odstavce 3.1 je Příslušná osoba povinna do 7 dnů ode dne jeho přijetí písemně
vyrozumět oznamovatele, ledaže
a) oznamovatel
výslovně požádal Příslušnou osobu, aby ho o přijetí oznámení nevyrozumívala,
nebo
b) je
zřejmé, že vyrozuměním o přijetí oznámení by došlo k prozrazení totožnosti
oznamovatele jiné osobě.
3.3. Příslušná osoba je
povinna posoudit důvodnost oznámení a písemně vyrozumět oznamovatele o
výsledcích posouzení do 30 dnů ode dne přijetí oznámení. V případech skutkově
nebo právně složitých lze tuto lhůtu prodloužit až o 30 dnů, nejvýše však
dvakrát. O prodloužení lhůty a důvodech pro její prodloužení je Příslušná osoba
povinna oznamovatele písemně vyrozumět před jejím uplynutím. Odstavec 3.2 se
použije obdobně.
3.4. Zjistí-li Příslušná
osoba při posuzování důvodnosti oznámení, že nejde o oznámení podle zákona, bez
zbytečného odkladu o tom písemně vyrozumí oznamovatele.
3.5. Je-li oznámení
vyhodnoceno jako důvodné, Příslušná osoba Společnosti navrhne opatření k
předejití nebo nápravě protiprávního stavu. Je-li oznámení podáno u Příslušné
osoby Společnosti, pro který oznamovatel nevykonává práci nebo jinou obdobnou
činnost, navrhuje Příslušná osoba nápravná opatření osobě, pro kterou
oznamovatel vykonává práci nebo jinou obdobnou činnost, nevylučuje-li to povaha
věci. Nepřijme-li Společnost opatření navržené Příslušnou osobou, přijme k
předejití nebo nápravě protiprávního stavu jiné vhodné opatření; to neplatí,
jde-li o opatření navržené jiné osobě než Společnosti, který tuto Příslušnou
osobu určil. O přijatém opatření povinný subjekt neprodleně vyrozumí Příslušnou
osobu, která o něm bez zbytečného odkladu písemně vyrozumí oznamovatele.
Odstavec 3.2 se použije obdobně.
3.6. Není-li oznámení
vyhodnoceno jako důvodné, Příslušná osoba bez zbytečného odkladu písemně
vyrozumí oznamovatele o tom, že na základě skutečností uvedených v oznámení a z
okolností, které jí jsou známy, neshledala podezření ze spáchání protiprávního
jednání, nebo shledala, že oznámení se zakládá na nepravdivých informacích, a
poučí oznamovatele o právu podat oznámení u orgánu veřejné moci.
3.7. O ústním oznámení se
pořídí jeho zvuková nahrávka nebo záznam, který věrně zachycuje podstatu
ústního oznámení. Zvukovou nahrávku ústního oznámení lze pořídit pouze se
souhlasem oznamovatele. Příslušná osoba nebo pověřený zaměstnanec umožní
oznamovateli, aby se k záznamu nebo přepisu zvukové nahrávky, byl-li pořízen,
vyjádřil; vyjádření oznamovatele se k záznamu nebo přepisu přiloží.
4.1. Příslušná osoba neposkytne informace, které by mohly zmařit nebo ohrozit účel podávání oznámení. Tuto povinnost má i třetí osoba, která získá přístup k oznámením nebo do evidence údajů o přijatých oznámeních v rozporu s § 21 odst. 3 zákona o ochraně oznamovatelů
4.2. Informace o totožnosti oznamovatele je možné poskytnout jen s jejich písemným souhlasem, ledaže je Příslušná osoba povinna tyto informace poskytnout Příslušným orgánům veřejné moci podle jiných právních předpisů. Poskytují-li Příslušná osoba informaci o totožnosti oznamovatele orgánu veřejné moci je povinna o tom předem oznamovatele vyrozumět společně s důvody, pro které jsou povinni informaci o totožnosti poskytnout, a umožnit oznamovateli, aby se k poskytnutí informace vyjádřil.
4.3. Příslušná osoba je povinna v elektronické podobě vést evidenci údajů o přijatých oznámeních, a to v rozsahu:
a) datum přijetí oznámení,
b) jméno, příjmení, datum narození a kontaktní adresa oznamovatele, nebo jiné údaje, z nichž je možné dovodit totožnost oznamovatele, jsou-li jim tyto údaje známy,
c) shrnutí obsahu oznámení a identifikace osoby, proti které oznámení směřovalo, je-li jim její totožnost známa,
d) datum ukončení posouzení důvodnosti oznámení Příslušnou osobou a jejich výsledek.
4.4. Příslušná osoba je povinna uchovávat oznámení podané prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému a dokumenty související s oznámením po dobu 5 let ode dne přijetí oznámení.
4.5. Do evidence podle odstavce 4.1, k dokumentům souvisejícím s oznámením a k oznámením uchovávaným podle odstavce 4.2 má přístup v případě oznámení podaných prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému pouze Příslušná osoba.
5.1. Oznamovatelé mohou podat
oznámení taktéž Ministerstvu
spravedlnosti, nicméně při oznamování porušení zákona č.
253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti
a financování terorismu (AML zákona) je
nutné využít oznamovací systém Finančního
analytického úřadu (FAÚ).
V Praze , dne 1.8.2023
Aleš Haučner, jednatel za spol. Cortina Innovation, s.r.o.